Nijmegen

Een weekendje weg naar Gelderland

“Waarom in de verte dwalen, zie dat het goede zo dichtbij is”, zei Goethe en ik ben het duidelijk met hem eens. In december ging ik op een vrijdagochtend naar het “andere” Nederland. Gelderland ligt op slechts ongeveer 2 uur rijden van Keulen, net over de Duitse grens. Zeker niet de eerste keuze als je meestal kiest voor een korte trip naar Nederland… helaas. Ik was des te blijer toen ik 48 uur lang de kans kreeg om deze voor mij nog volkomen onbekende streek te ontdekken. Gelderland heeft veel te bieden en is altijd een reis waard, zoals ik zelf heb gezien.

Nijmegen – een charmant stadje dat uitnodigt tot verpozen Op vrijdagmiddag bracht mijn reis me naar de stad Nijmegen. Allereerst stond er wat cultuur op de planning en bracht ik een bezoek aan Museum Het Valkhof. Daar wordt momenteel een tentoonstelling over gladiatoren getoond, zoals je weet, je stopt nooit met leren en ik wist niet dat de Romeinen gladiatorenarena’s in Nederland hadden gebouwd. Een echt interessante tour inclusief een gratis audiogids. De tentoonstelling loopt tot begin maart en is ook geschikt voor kinderen. (Vanaf december 2016) Na de reis en 2 uur in het museum moesten we zorgen voor ons fysieke welzijn. Dit werkt perfect op slechts een paar minuten lopen van het museum aan de lange Hezelstraat, waar talloze kleine cafés en bistro’s zijn.

De lange Hezelstraat in Nijmegen is de droom van een winkelhart Na koffie en cake ben ik langs alle schattige winkeltjes gegaan. Ik kan dit alleen maar van harte aanbevelen aan alle vrouwen. Er zijn veel kleine boetiekjes die niet alleen de populaire collecties voeren. Vooral wie op zoek is naar interieurinrichting en decoratie zal hier zeker vinden wat hij zoekt. De openingstijden wijken echter iets af van wat ik gewend ben in Keulen. De meeste winkels sluiten hun deuren om 18.00 uur, dus het is de moeite waard om vroeg te komen. Om deze reden zijn de winkels in Nederland vaak op zondag open.

De eerste nacht bracht ons vervolgens naar Hotel Van Der Valk aan de andere kant van de Waal. Op de 13e verdieping betraden we een heerlijke tweepersoonskamer met uitzicht over heel Nijmegen en konden we nauwelijks genoeg krijgen van de zee van licht aan onze voeten. We sloten de avond af met een lekker 3-gangen diner in het restaurant en een paar cocktails aan de hotelbar.

De tweede dag begonnen we met een heerlijk ontbijt in het hotel dat niets te wensen overliet. Deze versterking was ook nodig omdat we hadden besloten om ondanks de ijzige temperaturen een lange wandeling te gaan maken. Voordat we onze volgende bestemming bereikten, gingen we weer naar het centrum van Nijmegen. Elke zaterdagochtend is hier een markt en mijn foodiehart ging sneller kloppen toen ik de enorme kraampjes met kaas, groenten, gebak en andere lekkernijen zag. Qua prijs viel alles wonderwel binnen de kaders en de verkopers stonden erop alle marktbezoekers uit te nodigen om ze uit te proberen.

Op de fiets door deze prachtige stad is overigens nog leuker dan wandelen.