Koolhydraatarm

Koolhydraatvrij voedsel

Heb je jezelf een afslankdoel gesteld en wil je fit worden met een koolhydraatarm dieet? Dan zit je hier goed! Koolhydraten worden beschouwd als “vullend” en zijn te vinden in veel van onze basisvoedingsmiddelen: aardappelen, pasta, brood – koolhydraten zijn altijd vol.

Echt overal? Nee, er zijn ook veel koolhydraatvrije voedingsmiddelen, iets anders dus dan koolhydraatarm eten, die je met een gerust geweten kunt eten op koolhydraatarme en koolhydraatarme diëten. We laten u zien welke voedingsmiddelen koolhydraatvrij of koolhydraatarm zijn.

Geen koolhydraten is een term die we de afgelopen jaren vaak zijn tegengekomen als het gaat om gewichtsverlies en dieetveranderingen. Met het No Carb Dieet doe je helemaal zonder koolhydraten behalve de kleinste hoeveelheden. Je lichaam gebruikt dan vooral eiwitten en vetten als energiebronnen.

Omdat sommige organen, zoals de hersenen, normaal gesproken alleen van koolhydraten of glucose kunnen worden voorzien, past het lichaam zijn stofwisseling aan wanneer deze extreem schaars worden. Na een paar dagen met een zeer lage koolhydraatinname maakt het lichaam met deze methode zogenaamde ketonlichamen aan uit vetzuren en aminozuren in de lever, ook wel het ketogeen dieet genoemd. Deze kunnen de hersenen van energie voorzien. Om de hersenen te redden, heeft het lichaam ook de mogelijkheid om het in de spieren ingebouwde eiwit om te zetten in koolhydraten of glucose. Ook al heet het No Carb, deze vorm van dieet kan niet helemaal zonder koolhydraten. U kunt voedingsmiddelen met veel koolhydraten uit uw dieet schrappen, maar u kunt nog steeds tot 30 g koolhydraten per dag consumeren. Low carb is een wat zachtere variant van de voeding die geen koolhydraten bevat. In plaats van 30 g kun je 50 – 120 g koolhydraten per dag consumeren.

Aangezien groenten en fruit voor een groot deel niet onder de categorie voedingsmiddelen zonder koolhydraten vallen, kan het helemaal niet gebruiken ervan leiden tot een onderaanbod van belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines en dergelijke. Met low carb heb je de mogelijkheid om in ieder geval kleine hoeveelheden te eten en alles binnen te krijgen wat belangrijk is.

Hoe gezond is een koolhydraatvrij dieet?

Dit is een vraag die (voedingsdeskundigen) geesten verdeelt. De pionier van het koolhydraatarme dieet, de poolonderzoeker, etnoloog en voedingsdeskundige Vilhjálmur Stefánsson, hield zich zelf aan een strikt dieet van vlees, dierlijk vet en slachtafval en was volkomen gezond, zoals verschillende lopende onderzoeken door artsen hebben aangetoond.[1] Maar dat betekent niet dat zo extreem diëten voor iedereen gezond is. Geen koolhydraten en een dieet dat uitsluitend gebaseerd is op koolhydraatvrij voedsel kan leiden tot een tekort aan mineralen, vitamines, sporenelementen en andere voedingsstoffen.

Aangezien de ketonlichamen die het gevolg zijn van strikte No Carb niet zoveel energie leveren als koolhydraten, kan het ook voorkomen dat u zich tijdens de aanpassingsfase moe en zwak voelt. En omdat het overschakelen op ketose negatieve effecten kan hebben op de nieren, moet u nooit beginnen met een koolhydraatarm dieet zonder uw arts te raadplegen. Alleen een arts of professionele voedingsdeskundige kan uw individuele energie- en eiwitbehoefte berekenen en eventuele ondervoeding voorkomen.

Welke voedingsmiddelen moet je vermijden met No Carb? Als je koolhydraatvrij wilt eten, moet je van veel gerechten ‘vaarwel’ zeggen: Brood, pasta, pizza, rijstpan of een croissant bij de koffie zijn er niet meer. Een aantal groenten en fruit kan niet worden gedefinieerd als voedingsmiddelen zonder koolhydraten. Dus wat te eten? Het koolhydraatarme dieet is gebaseerd op voedingsmiddelen die rijk zijn aan vet en eiwit, zoals vlees, vis, zeevruchten, eieren en zuivelproducten. Vooral bij dat laatste worden varianten met vol vetgehalte gebruikt.