Tips voor een succesvol eigen merk

Personal Branding is een begrip dat overal te lezen en te horen is. Maar wat betekent een “Personal Brand” en is het echt voor iedereen van belang? Iedereen kent de grootste consumentenmerken zoals Coca Cola, Apple etc. Een merk en het imago worden gecreëerd om een product of dienst van de concurrentie te onderscheiden. De naam, het logo, en het product spelen voor een consumentenmerk de belangrijkste rol. Maar wat is belangrijk voor een persoonlijk merk? Met andere woorden, hoe kunt u uw eigen personal brand opstellen en voor wie is dit belangrijk?

Personal Branding

Personal Branding is in het algemeen te vergelijken met de promotie van een consumentenmerk. Het uiteindelijke doel is gelijk, namelijk de positionering op een bepaalde markt. In dit geval is er meestal sprake van een virtuele markt. Als u graag uw kennis en expertise wilt delen, kan een goed gepromoot eigen merk van groot belang zijn. Belangrijk voor het opstellen van uw personal brand of eigen merk is dat u precies weet wie u bent en wat u wilt bereiken.

Tips voor Personal Branding

1)      Baseer uw eigen merk op krachten, passies, waarden, vaardigheden en talenten, toon uw unieke expertise in vergelijking met uw concurrentie;

2)      Kijk kritisch naar uzelf, vraag anderen naar uw sterkten en zwakten. Maak op basis hiervan uw persoonlijke portfolio;

3)      Zorg ervoor dat u grotere zichtbaarheid heeft ten opzichte van uw concurrentie. Een goede methode hiervoor is bijvoorbeeld uw eigen weblog met artikelen over uw specifieke expertisegebied. Hier kunt u niet alleen uw motivatie tonen, maar ook uw expertise en specifieke kennis op een bepaald gebied;

4)      Blijf uzelf. Mensen weten wie ze kunnen vetrouwen, en zullen niet een product of dienst kopen wanneer het merk niet betrouwbaar is;

5)      Blijf steeds op zoek naar inspiratie en verander uw eigen merkactiviteiten van tijd tot tijd;

6)      Geduld hebben is de sleutel voor een succesvol personal brand. Het kan enige tijd duren tot uw merk bekend is, toon inzet en motivatie en blijf werken aan een succesvol eigen merk;

7)      Grijp kansen aan, werk mee aan projecten of neem het leiderschap over van iets dat u persoonlijk ondersteunt en voor uw eigen merk belangrijk kan zijn. Het is van groot belang om op de hoogte te blijven en niet de aansluiting te missen;

8)      Zoek de balans tussen zakelijke informatie die uw expertise toont, en luchtige informatie die eigenlijk niet van groot belang is maar toch interessante en unieke inhoud voor uw volgers biedt;

9)      Probeer iets nieuws. Veel mensen doen uitsluitend dingen waar ze al kennis over hebben of waarvan ze weten dat het hun doelgroep aanspreekt om geen fouten te maken. Op deze manier worden er geen risico’s genomen. Maak bijvoorbeeld gebruik van sociale diensten, zoals social media en andere business netwerken, die nog in ontwikkeling zijn of nog niet zo populair zijn om uw blog te promoten;

10)   Zorg ervoor dat u waardevol bent! Zorg ervoor dat mensen graag uw blog, bijvoorbeeld, lezen en graag op de hoogte willen blijven met u en uw meningen.